2015. szeptember 9., szerda

A talán utolsó szó jogán.


Elolvastam vagy szózötven cikket a menekültproblémáról. Olvastam bejegyzést ,,jobbról'', olvastam írást ,,balról'', voltam nyűg liberális eszmefuttatások alatt kommentben, és téptem a klaviatúrát konzervatívnak csúfolt szemlélet ellen is. Olvastam magyarul, olvastam angolul, olvastam románul és egyszer még a Google translate segítségét is igénybe vettem, a német tudásom kicsivel rosszabb lévén, mint a kínai. Jó móka volt egy adott ponton, de kicsit belefáradtam.
Ezen írás inkább azokhoz szól, akik nem értenek velem egyet, de nyilván nem csak nekik írtam. Ez a néhány bekezdés/pont azt tükrözi, hogy miként látom MOST ezt a kérdéskört.

Tisztelet vitapartnereim!

1. A tájékozódás kérdése
Néhányatok felvetette, hogy az esetenként markánsan megfogalmazott véleményem nélkülözi a megalapozottságot. Mint már a bevezetőben is említettem igyekeztem mindenhonnan meríteni információt. Eljutottam odáig, hogy a DK honlapjáról Vágó István köztudottan ultraliberális FB-bejegyzéseit olvastam (némi Gyurcsány-propagandával fűszerezve, de nem lepődtem meg). A kérdésem az lenne, hogy TI elolvastátok a szélsőjobbos portálokat? Megpróbáltátok megérteni, hogy amit Ti zsigeri gyűlöletnek, meg rasszizmusnak és xenofóbiának tituláltok, az milyen gondolatokból merít? Csak mert a helyetekben az én számomra furcsa lett volna, hogy hirtelen minden országban embergyűlölő lett az átlagember (gondolom azt tudjátok, hogy menekültellenesek lettek a közvéleménykutatások még az olyan menekülteket pártoló országokban is, mint Franciaország, vagy Németország).

2. A kérdés egyik alapja
Szerintem ott áll vagy bukik az egész vita, hogy abban a kardinális kérdésben egyet tudunk-e érteni, hogy két gyökeresen különböző kultúra, mesterségesen és hirtelen egymás mellé telepítve, egy területen, megfér-e egymás mellett, nagy konfliktusok nélkül (potenciálisan veszélyt jelentve az őslakosok kultúrájára)?
Szerintem nem tud együttélni. (Pláne nem egy olyan országban, ahol Magyar Gárda alakul egy olyan kultúrával szemben, amelyik évtizedek óta együtt él, nevetséges az a feltételezés, hogy együtt tudnak élni, akár rövid, akár hosszútávon.)
Nektek mi a véleményetek?

3.A kérdés másik alapja
Képes-e Magyarország, vagy képes-e Európa eltartani plusz X millió embert? Integrálni, nyelveket tanítani,  élelmezni, ruházni, tetőt biztosítani nem egyszerű és nem olcsó mulatság. Egy akkora gazdaságnak, mint Németország ez nem akkora probléma, de gondoljunk csak Szlovákiára, Csehországra, Szlovéniára, Horvátországra, Bulgáriára, Lettországra, Lengyelországra.
Ha már az integrálásnál tartunk. A No-Go zónákról mi a véleményetek? Tudjátok, az az 55 svédországi terület, ahol a Saría a törvény. Szeretnétek ilyen zónát az országotokban?

4. Racionális vagy érzelmi döntés?
Ha abból a premisszából indulunk ki, hogy a racionális kérdéseket (mivel üssek be egy szeget, kalapáccsal vagy vésővel..?) racionális módon kell megoldani, az érzelmi döntéseket pedig érzelmi módon, akkor melyik megoldást tartjátok célravezetőnek? A racionálist vagy az érzelmit?
Ha másképp tesszük fel a kérdést, elég-e a menekültek iránt érzett empátia, illetve egy sírós kisfiú egy fényképen, ahhoz hogy X millió embert engedjünk be Európába/Magyarországra?

6. Szerintetek minket nem hat meg egy ilyen kép? Komolyan úgy gondoljátok, hogy mi ilyen érzelmileg selejtes emberek volnánk?
Segítek, nem vagyunk. Egyszerűen csak úgy gondoljuk, hogy két kisírt szemre nem lehet globálpolitikát alapozni, legyen az bármilyen megható.
Én sajnálom ezeket az embereket és nem hitegetem magam olyasmivel, hogy tudnám, hogy min mennek keresztül, vagy hogy mit éreznek, mert elképzelni sem tudom, Ti sem tudjátok.
Segíteni kell nekik, ez nem kérdés. Hogy hogyan segítsünk és mekkora áldozatot vállaljunk, szerintem óvatos megközelítést igényel, szerintetek all-int. Ebben nem fogunk egyetérteni, mert én tudom hogyan válaszoltam meg az első öt kérdést.
Ti tudjátok?

 


2 megjegyzés:

Gábor írta...

Akkor...pontokba szedve:

1. Ehhez, azon kívül, hogy nagy vonalakban egyet értek, csak annyit fűznék hozzá, hogy attól függetlenül, hogy ez valós probléma, egy csomó kocsmában/blogon/FB-n hőzöngő írja bele személyes frusztrációit a véleményébe (Nekem azért rossz, mert zsidók/cigányok/tótok...s most a sor bővül a bevándorlókkal).

2. Ez bennem is megfogalmazódott már erősen: miképpen akarunk együtt élni egy olyan cool-túrával, netántán integrálni azt, amihez képest Makó-Jeruzsálem viszonylatban vagyunk, hogyha még a tényleg nem túl puha dióként viselkedő, de alapvetően ugyanazt a (z anya)nyelvet beszélő, nagy vonalakban ugyanazt a vallást gyakorló, évszázadok óta velünk együtt élő cigányokkal sem jutottunk dülőre 50 év alatt...
Az őshonos tétova politika s a intenzíven terjeszkedő bevándorlók története ritkán végződött eddig happy-end-l az őshonosok szemszögéből, legyen ez humán-történelem vagy biológiai invázió.

3. Anyagi erőforrások szempontjából képes lenne, de ezt a (nem működő) rendszert kommunizmusnak hívják...emberek vagyunk, egyéni érdekekkel, ezt semmilyen elosztásnak nem szabad figyelmen kívül hagynia...

4. Egyéni szinten lehet érzelmi döntést hozni (befogadjam-e a kis Ahmed-et...meg a 12 unokatestvérét, vagy ne). Azonban meggyőződésem, hogy "nagyban" itt csakis racionálisan szabad gondolkodni s megoldást keresni...ha érzelmekkel gondolkodunk, akkor sebtében összeguberálhatnánk úgy 50 millió egyirányú repjegyet Afrika kevésbé szerencsés szegleteiben lakók számára s várhatnánk a következményeke.

5. Ezzel teljes mértékben egyetértek :)

6. Lásd 4. pont...végülis ugyanazt mondtuk el.

+1 Amit viszont tényleg nem értek...azaz értek, de akkor sem tudok elfogadni: ha egy egyén/család valóban menekült, miért nem a jogos határátkelőnél toporogva kéri, hogy beengedjék. Még azt is megértem, hogy nincs vízumokkal telepecsételt útlevelük...de egy bármilyen fényképes igazolvánnyal miért nem lehet a jogszerű határátlépést kérvényezni?, ahelyett, hogy úttalan utakon másznak át, mint valami rablók....az a 10-20 km (mert azért elég sűrűk már a határátkelők, még a déli vidéken is) miért akkora kitérő a több ezer kilométer mellé, amit idejövet megtettek?
Édesapám hasonlata, a maga józan-paraszti eszével sokatmondó s erősen szimpatikus (talán szubjektív vagyok vele szemben, de ez engedtessék meg nekem): ha valaki be akar jönni hozzánk, hogy éhes/fáradt stb,, akár, hogy egy napra felverje a sátrát az udvar egy sarkában, s utána továbbmenjen...vagy akár, hogy nálunk lakna, mert látja, hogy tágas az udvarunk s terményektől zöldell a kertünk...legyen szives, kopogjon be a kapun s kinyitom. De engedtessék meg, hogy fenntartással viseltessek azon személyek irányában, akik a kerítésen át másznak be s ha arra járok, csak hümmögnek/mentegetőznek, hogy "há' de én menekült/éhes/csóró/üldözött vagyok"...

Gábor írta...

Csak azokat a pontokat emelem ki, amihez érdemben szólnék:
1. Ehhez, azon kívül, hogy nagy vonalakban egyet értek, csak annyit fűznék hozzá, hogy attól függetlenül, hogy ez valós probléma, egy csomó kocsmában/blogon/FB-n hőzöngő írja bele személyes frusztrációit a véleményébe (Nekem azért rossz, mert zsidók/cigányok/tótok...s most a sor bővül a bevándorlókkal).

2. Ez bennem is megfogalmazódott már erősen: miképpen akarunk együtt élni egy olyan cool-túrával, netántán integrálni azt, amihez képest Makó-Jeruzsálem viszonylatban vagyunk, hogyha még a tényleg nem túl puha dióként viselkedő, de alapvetően ugyanazt a (z anya)nyelvet beszélő, nagy vonalakban ugyanazt a vallást gyakorló, évszázadok óta velünk együtt élő cigányokkal sem jutottunk dülőre 50 év alatt...
Az őshonos tétova politika s a intenzíven terjeszkedő bevándorlók története ritkán végződött eddig happy-end-l az őshonosok szemszögéből, legyen ez humán-történelem vagy biológiai invázió.

3. Anyagi erőforrások szempontjából képes lenne, de ezt a (nem működő) rendszert kommunizmusnak hívják...emberek vagyunk, egyéni érdekekkel, ezt semmilyen elosztásnak nem szabad figyelmen kívül hagynia...

4. Egyéni szinten lehet érzelmi döntést hozni (befogadjam-e a kis Ahmed-et...meg a 12 unokatestvérét, vagy ne). Azonban meggyőződésem, hogy "nagyban" itt csakis racionálisan szabad gondolkodni s megoldást keresni...ha érzelmekkel gondolkodunk, akkor sebtében összeguberálhatnánk úgy 50 millió egyirányú repjegyet Afrika kevésbé szerencsés szegleteiben lakók számára s várhatnánk a következményeke.

5. Ezzel teljes mértékben egyetértek :)

6. Lásd 4. pont...végülis ugyanazt mondtuk el.

Amit viszont tényleg nem értek...azaz értek, de akkor sem tudok elfogadni: ha egy egyén/család valóban menekült, miért nem a jogos határátkelőnél toporogva kéri, hogy beengedjék. Még azt is megértem, hogy nincs vízumokkal telepecsételt útlevelük...de egy bármilyen fényképes igazolvánnyal miért nem lehet a jogszerű határátlépést kérvényezni?, ahelyett, hogy úttalan utakon másznak át, mint valami rablók....az a 10-20 km (mert azért elég sűrűk már a határátkelők, még a déli vidéken is) miért akkora kitérő a több ezer kilométer mellé, amit idejövet megtettek?
Édesapám hasonlata, a maga józan-paraszti eszével sokatmondó s erősen szimpatikus (talán szubjektív vagyok vele szemben, de ez engedtessék meg nekem): ha valaki be akar jönni hozzánk, hogy éhes/fáradt stb,, akár, hogy egy napra felverje a sátrát az udvar egy sarkában, s utána továbbmenjen...vagy akár, hogy nálunk lakna, mert látja, hogy tágas az udvarunk s terményektől zöldell a kertünk...legyen szives, kopogjon be a kapun s kinyitom. De engedtessék meg, hogy fenntartással viseltessek azon személyek irányában, akik a kerítésen át másznak be s ha arra járok, csak hümmögnek/mentegetőznek, hogy "há' de én menekült/éhes/csóró/üldözött vagyok"...